×

Tajemnica pierwszego Sudoku

Od 200-letniej europejskiej łamigłówki do globalnej ekspansji

 

Sudoku to dziś jedna z najbardziej znanych i lubianych gier logicznych na świecie. Łatwo zrozumieć jej zasady, ale rozwiązanie może stanowić prawdziwe wyzwanie. Większość osób uważa, że łamigłówka jest starożytnym japońskim wynalazkiem, na co wskazuje jej nazwa. W rzeczywistości jednak historia Sudoku jest znacznie bardziej złożona, obejmuje podróż przez kontynenty, a jej korzenie sięgają XVIII-wiecznej Europy. Wynalezienie „pierwszego Sudoku” przypisuje się amerykańskiemu architektowi, a drogę do sukcesu utorowali japoński wydawca i nowozelandzki dziennikarz.

Ten artykuł przeprowadzi Cię przez niesamowitą historię Sudoku, odkrywając jej prawdziwe pochodzenie i pokazując, jak z matematycznego problemu stała się częścią codziennego życia, prawdziwym globalnym fenomenem.


 

1. Prekursorzy: europejskie korzenie łamigłówek logicznych

 

Zanim narodziło się nowoczesne Sudoku, matematyczne podstawy położył szwajcarski geniusz z XVIII wieku. Historia zaczyna się więc nie w Japonii, a w Europie.

 

Leonhard Euler i kwadrat łaciński

 

Podstawowe zasady logiczne dzisiejszego Sudoku zostały sformułowane przez szwajcarskiego matematyka Leonharda Eulera w latach 80. XVIII wieku. Euler zajmował się koncepcją kwadratów łacińskich (latin squares), czyli kwadratowej siatki o wymiarach N×N, w której każdy element występuje dokładnie raz w każdym wierszu i każdej kolumnie.

W swoich badaniach Euler analizował również siatki 9×9, w których liczby od 1 do 9 musiały występować w każdym wierszu i kolumnie dokładnie raz. Ważna różnica polega jednak na tym, że Euler traktował ten problem wyłącznie jako matematyczne, kombinatoryczne wyzwanie i nie uwzględniał trzeciej, kluczowej zasady nowoczesnego Sudoku: siatek 3×3.

Kwadraty łacińskie były zatem prekursorami dzisiejszego Sudoku, które położyły podwaliny pod zasady logiczne, ale wciąż były dalekie od znanej nam dzisiaj łamigłówki.

 

Łamigłówki z XIX wieku

 

Zasady sformułowane przez Eulera pojawiły się także w różnych francuskich gazetach w XIX wieku. Na przykład, w 1895 roku gazeta La France opublikowała łamigłówkę o nazwie „Carré magique diabolique” („Diabelski kwadrat magiczny”), w której należało wypełnić siatkę 9×9. Te łamigłówki wykazywały wiele podobieństw do dzisiejszego Sudoku, ale również brakowało im zasady wypełniania siatek 3×3, bez której łamigłówka byłaby znacznie mniej unikalna i ekscytująca. Ich rozwiązanie opierało się bardziej na matematyce i arytmetyce niż na czystej logice.

Próby te pokazały jednak, że łamigłówki oparte na liczbach i zasadach logicznych mogą być atrakcyjne dla publiczności. Na prawdziwy przełom w Sudoku trzeba było jednak czekać prawie 200 lat.


 

2. Narodziny nowoczesnego Sudoku: Howard Garns i Number Place

 

Pierwszą łamigłówkę z zasadami identycznymi z dzisiejszym Sudoku stworzył amerykański architekt i twórca łamigłówek, który nigdy nie dowiedział się, że jego wynalazek zyskał światową sławę.

 

Howard Garns, amerykański wynalazca

 

Howard Garns z Indiany był z zawodu architektem, ale w wolnym czasie z entuzjazmem tworzył łamigłówki. Celem Garnsa było stworzenie gry logicznej, która nie wymagałaby wiedzy matematycznej, a jedynie czystej logiki. Zainspirowany kwadratem łacińskim i wcześniejszymi łamigłówkami z XIX wieku, Garns w połowie lat 70. XX wieku dodał genialne ulepszenie do zasad.

Dodał trzeci, kluczowy warunek: siatka 9×9 została podzielona na dziewięć siatek 3×3, a każda z tych siatek również musiała zawierać liczby od 1 do 9 dokładnie raz.

To małe, ale rewolucyjne ulepszenie sprawiło, że łamigłówka stała się znacznie bardziej elegancka i łatwiejsza do rozwiązania. W przeciwieństwie do wcześniejszych łamigłówek nie wymagała już skomplikowanych wnioskowań, a do jej rozwiązania wystarczyła czysta eliminacja i myślenie logiczne.

 

Dell Magazines i „Number Place”

 

Garns wysłał nową łamigłówkę do magazynu Dell Pencil Puzzles and Word Games, który opublikował ją w numerze z maja 1979 roku. Łamigłówka otrzymała nazwę „Number Place”, co nawiązywało do zadania umieszczenia liczb w odpowiednim miejscu na siatce.

Technicznie rzecz biorąc, było to pierwsze nowoczesne Sudoku, jakie znamy dzisiaj. Howard Garns zmarł jednak w 1989 roku i nigdy nie dowiedział się, że jego wynalazek, zaledwie półtorej dekady później, podbije świat i zyska nową nazwę.


 

3. Japoński przełom i pochodzenie nazwy „Sudoku”

 

Drogę do światowego sukcesu otworzył dla łamigłówki rynek japoński, gdzie wydawca dostrzegł w niej potencjał i stworzył markę.

 

Droga łamigłówki do Japonii

 

W połowie lat 80. ubiegłego wieku, Maki Kaji, założyciel japońskiego wydawnictwa łamigłówek Nikoli, przebywał w Stanach Zjednoczonych i natknął się na magazyn Dell, a w nim na łamigłówki „Number Place”. Kaji natychmiast dostrzegł potencjał gry: była prosta, oparta na czystej logice i nie wymagała znajomości języka, co było szczególnie atrakcyjne dla japońskiego rynku.

Kaji i jego zespół zaczęli ulepszać łamigłówkę: wydania Nikoli były tak starannie i wyważone zaprojektowane, że miały tylko jedno rozwiązanie, co sprawiało, że łamigłówki były jeszcze bardziej przyjemne.

 

Stworzenie nazwy „Sudoku”

 

Kaji uznał, że nazwa „Number Place” nie jest wystarczająco chwytliwa. Chciał nadać grze nową, japońską nazwę. Wymyślił pełną nazwę „Sūji wa dokushin ni kagiru” (数字は独身に限る), co oznacza „liczby muszą być pojedyncze”. Ten długi tytuł skrócił do „Sudoku” (数独), co dosłownie oznacza „jedna liczba”.

Łamigłówki Sudoku, które pojawiły się w magazynach Nikoli, szybko zyskały popularność w Japonii i stały się grą kultową. Jednak aż do końca lat 90. i początku XXI wieku gra była znana tylko w Japonii.


 

4. Globalna ekspansja i rewolucja cyfrowa

 

Światowy sukces Sudoku był możliwy dzięki zbiegowi okoliczności, na który złożyły się dwa niezależne czynniki: entuzjastyczny nowozelandzki dziennikarz i rozpowszechnienie się technologii cyfrowej.

 

Brytyjski przełom

 

Wayne Gould, nowozelandzki sędzia, w 1997 roku podczas podróży do Japonii odkrył Sudoku w księgarni. Gra tak bardzo zafascynowała Goulda, że postanowił spróbować przenieść ją na Zachód. Przez sześć lat tworzył program komputerowy do generowania łamigłówek i udoskonalał go.

Pod koniec 2004 roku Gould skontaktował się z brytyjską gazetą The Times i skutecznie przekonał redaktorów, aby dali szansę grze. Pierwsza łamigłówka Sudoku ukazała się w The Times 12 listopada 2004 roku. Przyjęcie było oszałamiające. Gra błyskawicznie stała się bardzo popularna, a inne gazety The Times szybko ją podchwyciły.

W następnym roku, 2005, Sudoku stało się prawdziwym globalnym fenomenem, rozprzestrzeniając się do Stanów Zjednoczonych, Australii i reszty Europy.

 

Światowy sukces i wpływ kulturowy

 

Sukces Sudoku był szybki i nieustający. Głównym powodem było to, że gra jest niezależna językowo, a jej zasady są uniwersalne. Każdy na świecie może w nią grać, niezależnie od języka czy tła kulturowego. Oprócz gazet i książek z łamigłówkami, w erze cyfrowej gra rozprzestrzeniła się w lawinowym tempie: miliony aplikacji Sudoku i gier online zalały smartfony i strony internetowe.

Łamigłówka stała się nie tylko formą rozrywki, ale również narzędziem do treningu mózgu, które rozwija myślenie logiczne, pamięć i umiejętności rozwiązywania problemów.


 

Podsumowanie i wnioski

 

Historia Sudoku to jeden z najciekawszych przypadków w historii wynalazków i globalnej ekspansji w czasach nowożytnych. To, co większość ludzi uważa za japoński wynalazek, w rzeczywistości opiera się na matematycznej zasadzie europejskiego matematyka, którą amerykański architekt przekształcił w grę. Nazwa gry i jej prawdziwa popularność zostały nadane przez japońskiego wydawcę, a światowy sukces przyniosła współpraca nowozelandzkiego sędziego i brytyjskiej gazety.

Pierwsze Sudoku to nic innego jak „Number Place” opublikowane przez Howarda Garnsa w 1979 roku. To jego genialny, a zarazem prosty pomysł zapoczątkował drogę łamigłówki, która ostatecznie podbiła świat. Historia pokazuje również, że dobry pomysł czasem potrzebuje czasu, aby znaleźć właściwą drogę i odpowiednich ludzi, którzy doprowadzą go do sukcesu. Sudoku jest tego doskonałym przykładem, które do dziś jest częścią życia milionów ludzi.